Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Rekomendacje dla muzeów polskich na najbliższe lata

3.5. Federacja muzeów narodowych i ekonomia działalności muzealnej

Powołanie w 1990 r. we Francji Réunion des musées nationaux (RMN) było motywowane przede wszystkim potrzebą zjednoczenia informacji o zbiorach największych muzeów francuskich i wypracowania wspólnej polityki marketingowej, naukowej i kolekcjonerskiej. Stowarzyszenie to jednoczy obecnie 31 instytucji w Paryżu i regionach (oraz wiele podległych im oddziałów) i po reorganizacji w latach 2005-2007 jest jedną z najlepiej administrowanych instytucji tego rodzaju na świecie. W 2007 r. po raz pierwszy w historii RMN wypracowało 3,1 mln euro zysku91, co daje blisko 20% samofinansowania. Decyzja o zjednoczeniu najważniejszych muzeów w federację była podjęta w celu: racjonalnego wykorzystania zbiorów należących do Skarbu Państwa, w tym stworzenia wspólnej bazy danych obiektów należących do muzeów zrzeszonych w RMN (tzw. Base Joconde92) i wspólnej polityki kolekcjonowania najważniejszych dzieł sztuki, obiektów archeologicznych, kulturowych i związanych z historią nauk; zdynamizowania sprzedaży produktów promujących kulturę wysoką, rozszerzania edukacji; sprzedaży reprodukcji i praw do reprodukcji93. Po szesnastu latach zdecydowany sukces przedsięwzięcia udowodnił, że ten typ federacji muzeów narodowych jest jedną z dróg reformy muzealnictwa.

W realiach polskich utworzenie podobnej federacji muzeów narodowych (w fazie wstępnej dla siedmiu muzeów, w następnej dla wszystkich podległych Ministrowi Kultury) byłoby skutecznym sposobem ujednolicenia polityki zarządzania zbiorami i przekazywania ich w formie depozytu do potrzebujących instytucji; pozwoliłoby na stworzenie ujednoliconej bazy danych o obiektach, na wypracowanie wspólnej polityki zakupów i rozwoju kolekcji, powołanie wspólnych instrumentów marketingu, promocji i reklamy oraz wspólnych mechanizmów współpracy ze sponsorami.

Struktura federacyjna nie narusza historycznej odrębności instytucji ani nie wpływa na lokalne decyzje personalne, pozwala jednak zrzeszonym muzeom na znaczne ograniczenie wydatków dzięki wspólnemu prowadzeniu podobnych przedsięwzięć (informatyzacja i digitalizacja zbiorów, badania konserwatorskie, badania naukowe i proweniencyjne). Wydaje się, że u nas ułatwiłoby to także negocjacje reprywatyzacyjne i zdobycie wspólnych środków na wykup zagrożonych kolekcji, często znajdujących się w kilku różnych muzeach (np. Kolekcja Gołuchowska).

Interesującym przykładem formy porozumienia muzeów w obszarze miasta jest Konferencja Muzeów Krakowskich94 , która zrzesza wszystkie instytucje bez względu na ich formę organizacyjną. Skutkiem działalności jest bliskie porozumienie co do wspólnych przedsięwzięć (np. Noce Muzeów), świadczona wzajemnie pomoc merytoryczno-prawna, wymiana bieżących informacji.


--------------------------------------------------------
91 Por. Raport roczny 2007: http://www.rmn.fr/IMG/pdf_rapport-rmn-2007.pdf
92 Dostęp internetowy do bazy pod adresem: http://www.culture.gouv.fr/documentation/joconde/fr/pres.htm
93 Dzięki Base Joconde, elektronicznej bazie zbiorów, i integracji sprzedaży reprodukcji w 2007 r. RMN sprzedał 6 500 000 reprodukcji na całym świecie.
94 Konferencji przewodniczy prof. Stanisław Waltoś – dyrektor Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie znajduje się siedziba Konferencji.



« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo