Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Diagnoza stanu obecnego (kwiecień 2009 r.)

3.3.2. Kształcenie akademickie

W Polsce istnieje dziewięć miejsc gdzie można uzyskać dyplom tancerza lub choreografa, ewentualnie teoretyka tańca:

– Instytut Choreologii: studium analizy i notacji ruchu, w Poznaniu pod kierunkiem prof. dr. hab. Roderyka Langego.
– Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, przedmiot: choreografia i techniki tańca (od 2007 r.). Tutaj właśnie drugi rok wykłada (bez etatu) Witold Jurewicz.
– Państwowe Pomaturalne Studium Kształcenia Animatorów Kultury (PPSKAK) w Kaliszu, powstałe z inicjatywy Witolda Jurewicza. Nauka w Studium trwa dwa lata. Zajęcia teoretyczne i praktyczne odbywają się w cyklu czterosemestralnym. Każdy semestr kończy się sesją egzaminacyjną. Pomyślne zaliczenie czterech semestrów uprawnia do przystąpienia do egzaminu dyplomowego, który jest podstawą otrzymania dyplomu ukończenia studiów i uzyskania zawodu „animator kultury o specjalizacji teatralnej lub tanecznej”. Istnieje specjalizacja z tańca współczesnego.
– Państwowe Pomaturalne Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy. Specjalizacja: taniec, z siedzibą w Krośnie. Słuchacze podejmujący naukę na tym kierunku mają możliwość poznania różnych technik tanecznych: taniec towarzyski, taniec ludowy, taniec jazzowy, taniec nowoczesny. W czasie trwania nauki uczniowie uczestniczą w warsztatach, szkoleniach i poszerzają swój warsztat taneczny. Corocznie biorą udział w prezentacjach czołowych polskich zespołów tańca; samodzielnie też organizują duże, prestiżowe imprezy, jak: Koncert Tańca Współczesnego, Ogólnopolski Turniej Tańca Towarzyskiego czy „Kaczuchę” (Przegląd Dziecięcych Zespołów Tanecznych).
– Międzywydziałowe Studium Kulturalno-Oświatowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Prowadzi podyplomowe studia choreograficzne z zakresu tańca współczesnego. W ramach studiów absolwenci uzyskują uprawnienia MKiDN.
– Pomaturalne Studium Zawodowe Animatorów Kultury, ze specjalizacją „taniec”, z siedzibą w Szczecinie.
– Wyższa Szkoła Umiejętności im. Stanisława Staszica, prowadzi studia licencjackie na kierunku „taniec”, to placówka niepubliczna, z siedzibą w Kielcach. Po ukończeniu studiów absolwenci są przygotowani do pracy artystycznej i twórczej w dziedzinie tańca w różnych placówkach teatralnych, estradowych, baletu, teatrach muzycznych; pracy dydaktycznej, redakcyjnej i publicystycznej w dziedzinie wiedzy o tańcu; podjęcia własnej działalności gospodarczej (np. szkoły tańca itp.). Absolwenci uzyskują także kwalifikacje pedagogiczne do nauczania tańca w placówkach oświatowych na różnych szczeblach edukacji i wychowania.

Powyższe szkoły i uczelnie są skupione na kształceniu instruktorów i animatorów kultury, nie kształcą zawodowych tancerzy współczesnych. Kształceniem praktycznym (prowadzącym do uzyskania certyfikatu) teoretyków zajmują się dwie placówki:

– Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie ma Podyplomowe Studia Teorii Tańca (od 2001 r.). Są to jedyne (informacja uczelni) w Polsce studia kształcące przyszłych historyków, teoretyków i krytyków tańca. Studenci to absolwenci różnych uczelni i kierunków studiów. Od 2001 r. mury tej uczelni opuściło około 40 absolwentów.
– PWST im. Ludwika Solskiego, prowadzi nowy kierunek „aktor teatru tańca”, w Krakowie (od 2007 r.), z wydziałem zamiejscowym w Bytomiu (od 2008 r.). Rezultaty jej działań nie są jeszcze znane.

Ta ostatnia szkoła wydaje się najważniejszym organizacyjnym sukcesem ostatnich lat w dziedzinie edukacji w polskim tańcu współczesnym. Dzięki wieloletnim staraniom Jacka Łumińskiego i Śląskiego Teatru Tańca powstała tam pierwsza w kraju specjalizacja na wyższych studiach kształcąca aktorów teatru tańca. Jej program obok przedmiotów teoretycznych obejmuje między innymi: współczesne formy i techniki ruchowe, aktorstwo, głos, kompozycję tańca, muzykę, teatr, performance art (językiem wykładowym na niektórych zajęciach jest język angielski). Z założenia uczelnia ma kształcić krytyków, wykonawców i twórców teatru tańca. „Lista europejskich partnerów, którzy od 2005 pracują nad programem dydaktycznym i merytorycznym wydziału, to między innymi CODARTS Rotterdamse Dansacademie z Holandii, Folkwang Hochschule z Essen (Niemcy), Dartington College of Arts (Wielka Brytania) i Bruckner University w Linzu (Austria)” 40. Warto dodać, że od kilkunastu lat tworzona jest także wydziałowa biblioteka przy współpracy z Leslie Getz ze Stanów Zjednoczonych, właścicielki największej prywatnej biblioteki tanecznej w Ameryce, która utworzyła stowarzyszenie Przyjaciół Biblioteki Śląskiego Teatru Tańca, skupiające grono krytyków, historyków, prezenterów i koneserów tańca. Biblioteka, tworzona od kilkunastu lat, do tej pory nie doczekała się skatalogowania, a z jej zbiorów można korzystać jedynie na miejscu (2-3 godziny przed południem).




--------------------------------------------------------------------------
40 J. Jałowiec, Taneczna filia PWST, „Gazeta Wyborcza” – Katowice, 25 września 2006.

« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo