Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Tendencje i kierunki rozwoju wzornictwa w Unii Europejskiej oraz w Polsce. Rekomendacje.

3.3. Globalizacja, mobilność międzynarodowa, zagraniczna promocja Polski, współpraca w ramach Unii Europejskiej

Wzornictwo, podobnie jak gospodarka, przestaje być lokalne, coraz trudniej jest zdefiniować specyficzne cechy krajowych produktów oraz „polskiej szkoły” wzornictwa, coraz powszechniejsze jest korzystanie z różnych doświadczeń i ich kompilowanie.

Młodzi projektanci wzornictwa biorą udział w ważnych europejskich festiwalach („London Design Festiwal”, „Design Mai” w Berlinie), nabywają doświadczeń w zagranicznych studiach projektowych, już jako doświadczeni profesjonaliści pracują dla światowych marek. Trudno w tym wypadku mówić wyłącznie o emigracji zarobkowej, ważną motywacją jest nauka zawodu i pozyskanie doświadczeń zawodowych.

Jednocześnie polskie przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z usług zagranicznych projektantów, mających wymagane doświadczenie, referencje i wiedzę o rynku, ważną dla polskich eksporterów, a ich polscy koledzy są zapraszani do współpracy przez międzynarodowe koncerny, co zawdzięczają swojej kreatywności i rzetelnemu warsztatowi projektowemu.

Coraz częstsze są przykłady wykorzystywania wzornictwa dla promowania Polski (np. zagraniczne wystawy wzornictwa finansowane przez Instytut Adama Mickiewicza) oraz inicjatywy współpracy międzynarodowej w obszarze upowszechniania i rozwoju wzornictwa (np. działanie “Make the Baltic Sea region a leader in design” w ramach Strategii Rozwoju Regionu Morza Bałtyckiego, przyjętej przez Komisję Europejską w czerwcu b.r.21 ).

W konkluzji można stwierdzić, że wzornictwo jest jednym z przemysłów kultury, dla których globalizacja i rosnąca rola współpracy międzynarodowej to zasadnicze cechy dzisiejszej rzeczywistości.

poprzedni rozdział
......................................................................................
21 Commission of the European Communities, European Union Strategy for the Baltic Sea Region, Action Plan, Bruksela, 10 czerwca 2009, str. 36
« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo