Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Perspektywy rozwoju rynku książki w Polsce

3.3. Dystrybucja

Obok branży wydawniczej i poligraficznej dużym zmianom będzie podlegała także dystrybucja. Hurt księgarski odchodzi od tradycyjnego modelu opartego niemal wyłącznie na usługach magazynowo-sprzedażowych. Nowe rozwiązania informatyczne, większy dostęp do informacji o rynku oraz niższe koszty spedycji z pewnością będą sprzyjać dalszym przemianom tej gałęzi przemysłu książki. Dla wielu firm konieczne stanie się poszukiwanie nowych źródeł przychodów (przede wszystkim przez świadczenie usług promocyjnych), które będą generować wyższą marżę.

Hurtownik coraz częściej będzie pełnić rolę wyłącznego dystrybutora. Dla małych wydawnictw będzie to najtańsza i najbardziej efektywna forma docierania do czytelnika. Poczynione w ostatnich latach inwestycje w powierzchnię magazynową w przyszłości mogą być ważnym elementem w konkurencyjnej walce o wyłączność – wybranym wydawcom można zaoferować składowanie całych nakładów przewożonych bezpośrednio z drukarni do magazynu hurtowni, a następnie ich dystrybucję do współpracujących odbiorców.

Jednocześnie postępująca konsolidacja firm dystrybucyjnych, zarówno hurtowników, jak i detalistów, coraz częściej skutkuje niebezpiecznym zjawiskiem ograniczania dostępu do sieci dystrybucji małym wydawnictwom. Duże firmy, wykorzystują swoją mocną pozycję, stawiają wydawcom wymagania, których nie są w stanie spełnić małe podmioty; firmy dystrybucyjne często argumentują, że wprowadzenie do obrotu oferty małych wydawnictw jest nieopłacalne. Ten stan rzeczy grozi ograniczeniem różnorodności oferty wydawniczej.

Na segment hurtowy w najbliższym czasie wpłynie także znacząco rozwijający się handel internetowy. Wprawdzie hurtownie wciąż są głównymi dostawcami do sklepów internetowych, jednak księgarnie internetowe z roku na rok zwiększają bezpośrednie obroty z wydawcami. Również sami wydawcy prowadzą własną sprzedaż on-line, która w niektórych firmach stanowi już nawet 20% przychodu. W niedługiej perspektywie hurt stanie przed najważniejszym wyzwaniem – jak przemodelować biznes w sytuacji, gdy coraz więcej treści kulturalnych dystrybuowanych będzie w formie plików? Dotyczy to w równym stopniu księgarń i hurtowników, co kolporterów prasy. Ważną rolę w dostarczaniu dóbr kultury zaczną odgrywać firmy z sektora telekomunikacji oraz spółki prowadzące wielkie ponadnarodowe projekty internetowe, takie jak Google.

Księgarstwo stanęło także wobec nowych wyzwań. W szczególnie trudnej sytuacji znalazły się księgarnie indywidualne (niezależne) zlokalizowane często w mniejszych miejscowościach wystawione na konkurencję wielkich centrów handlowych i Internetu. Ich dalszy byt często będzie zależeć od programów wspierających, na przykład ze strony samorządów terytorialnych czy organizacji pozarządowych. Samorządy powinny zadbać o niższe czynsze dla księgarń w lokalach komunalnych, a księgarze powinni uzyskiwać z różnych źródeł, w tym i centralnych, wsparcie finansowe na działania niekomercyjne, jak spotkania autorskie, festiwale literackie czy akcje skierowane do wybranych grup czytelników – dzieci, młodzieży, osób starszych (taki system jest stosowany we Francji).

Jako remedium księgarze postulują przyjęcie ustawy o książce i wprowadzenie jednolitej ceny detalicznej we wszystkich punktach sprzedaży w obawie przed konkurencją ze strony innych kanałów dystrybucji, głównie marketów. Domagają się też utrzymania systemu dystrybucji podręczników przez księgarnie jako nieodzownego warunku dalszego istnienia mniejszych placówek. Nie pojawiły się ze strony środowiska księgarzy żadne propozycje wzajemnej współpracy i konsolidacji ekonomicznej w celu stworzenia znaczącego aktora na rynku książki.


« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo