Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Struktura organizacyjna a promocja Polski przez kulturę

3.1. Główne instytucje rządowe

3.1.3. Instytut Adama Mickiewicza

3.1.3.2 Nowe zadania


Oprócz wspomnianych już narzędzi promocji kulturalnej (cz. V raportu) i w odpowiedzi na poważne braki w prowadzeniu badań nad promocją kultury za granicą, Instytut utworzył w 2008 roku Wydział Terytorialny (WT). Jest to komórka badawczo-kreatywna, której zadaniem jest gromadzenie i analizowanie informacji sektora kultury w danym kraju lub regionie. Celem jest stworzenie skutecznych mechanizmów szybkiego zdobywania danych na temat konkretnych obszarów i kultur oraz przygotowywanie strategii promocji kultury w oparciu o te informacje. Z założenia obszarem zainteresowania WT jest cały świat, jednak pewne kierunki są preferowane, w związku z priorytetami politycznymi określanymi przez resorty Spraw Zagranicznych oraz Kultury.

Program „skautów” (uruchomiony w 2008 mocą umowy z MSZ) ma służyć budowaniu baz wiedzy i kreatywnemu rozwojowi strategii promocji. Skauci - pracownicy IAM - wysyłani są w trzech kierunkach:
  • do krajów, gdzie obecność Polski w obszarze kultury jest słaba lub znikoma (m.in. Chiny, Indie, Japonia), gdzie zadaniem skautów jest zbieranie informacji na temat lokalnej sceny i uwarunkowań, które mogą utrudniać bądź ułatwiać nawiązywanie współpracy i realizację projektów;
  • do krajów, gdzie działają najwyżej oceniane placówki MSZ, tu zadaniem skautów jest zdobywanie wiedzy o praktyce działania polskiej dyplomacji kulturalnej, jej zasadach, celach i narzędziach, a także pogłębiania kultury współdziałania z misjami dyplomatycznymi;
  • do kwater głównych najważniejszych, działających globalnie narodowych odpowiedników IAM (Instytut Goethego, Instytut Cervantesa, British Council, CulturesFrance), celem pogłębienia studiów na temat kultury tych organizacji oraz analizy ich procesów strategicznych i mechanizmów decyzyjnych.

Instytut stawia sobie również za cel organizowanie pobytów stażowych dla twórców, profesjonalistów kultury, menedżerów i trendsetterów, czyli osób wytyczających kierunki rozwoju w danej dziedzinie kultury (tzw. program rezydencji). Program pozwoli stworzyć grupy „inicjatorów zmian” pracujących na rzecz promocji kultury.

Kolejnym zadaniem IAM-u w najbliższym czasie jest współpraca z kompetentnymi instytucjami na rzecz budowy zaplecza kadrowego m.in. dla dyplomacji kulturalnej. Temu celowi służy także uruchomienie, wspólnie z Collegium Civitas, Podyplomowych Studiów Dyplomacji Kulturalnej. Studia te proponują połączenie praktyki z teorią stosunków międzynarodowych. Wykładowcami są ambasadorowie, dyrektorzy departamentów w MSZ, wieloletni pracownicy MKiDN, pracownicy naukowi PAN, wybitni publicyści, ludzie świata kultury i polityki oraz elita profesjonalistów na poziomie dyrektorów narodowych instytucji kultury z takich krajów jak: Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy czy Francja.

W dalszej perspektywie planowane jest także utworzenie studiów dziennych. Studia istnieją zaledwie od września 2008 i dopiero pierwszy rocznik absolwentów kończy naukę, niemniej wiadomo, że ten kierunek studiów cieszy się dużym zainteresowaniem.


poprzedni rozdział
« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo