Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Struktura organizacyjna a promocja Polski przez kulturę

3.1. Główne instytucje rządowe

3.1.3. Instytut Adama Mickiewicza

3.1.3.1 Podstawowe produkty Instytutu Adama Mickiewicza


Na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych Instytut, współpracując z polskimi instytucjami kultury w kraju i za granicą oraz z partnerami zagranicznymi, realizuje multimedialne i wielkoformatowe projekty promocyjne, będące efektem zobowiązań wynikających z umów międzypaństwowych i innych porozumień dotyczących promocji kultury polskiej. W latach 2001-2008 IAM zrealizował projekty promocyjne, przede wszystkim w formie Sezonu i Roku Polskiego w 26 krajach, m.in. w Rosji, krajach Beneluksu, Hiszpanii, Austrii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Ukrainie, Litwie, a także w Algierii, Maroku, Indiach i w Chinach (patrz Aneks: Tabela 7). Obecnie realizowane są projekty w Izraelu (Rok Polski 2008/2009) i w Wielkiej Brytanii (Polska Year/ Rok Polski 2009/2010).

Niektóre z tych projektów są i będą kontynuowane. Skuteczny efekt promocji nie polega bowiem na jednorazowym przedsięwzięciu, lecz jest oparty na pracy organicznej, która przynosi trwałe i długoletnie efekty. Ostatnie dwa duże Sezony, izraelski i brytyjski, zostały zaprojektowane z tą właśnie myślą i obliczone na stworzenie partnerskich więzi instytucji i ludzi, które przetrwają jednorazową, zmasowaną i wielowymiarową manifestację kultury polskiej poza horyzont objęty datami konkretnego Sezonu. Jest to wyraz zmiany w myśleniu o promocji jako prostym eksporcie idei i dóbr kultury na rzecz inspirowania międzynarodowej wymiany kulturalnej w jej głównym obiegu.

Drugim ważnym narzędziem promocyjnym są wizyty studyjne dla zagranicznych gości IAM, Ministerstwa Kultury oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Instytut organizuje ok. 100 grupowych wizyt rocznie i kilkanaście indywidualnych (grupy składają się z kilku do kilkunastu osób). W założeniach do strategii IAM planuje się przyjazdy nawet do 1000 uczestników rocznie (więcej na temat wizyt, patrz Aneks: Graf 1).

Wyspecjalizowana grupa ekspertów Instytutu tworzy i aktualizuje zintegrowany system informacji o kulturze polskiej, o encyklopedycznym charakterze, w ramach portalu www.culture.pl (w języku polskim, angielskim, francuskim, niemieckim, hiszpańskim; w opracowywaniu język rosyjski). Prowadzona przez IAM strona internetowa jest odwiedzana przez użytkowników z ponad 120 krajów z całego świata. Średnia roczna liczba wizyt na stronach culture.pl najcenniejszych internautów, tzw. unikalnych użytkowników (unique visitors) oscyluje wokół 4 milionów rocznie. Przykładowo w okresie od lipca 2008 do maja 2009 naliczono ponad 3,5 miliona wizyt (średnia liczba wizyt dziennie w tym okresie to ponad 10 tysięcy).

Stała działalność Instytutu obejmuje również tworzenie i gromadzenie różnego rodzaju materiałów informacyjnych i promocyjnych (wielojęzycznych wydawnictw, ilustracji, nagrań, filmów, programów literackich, projektów wystawienniczych, itp.) oraz udostępnianie tych materiałów zainteresowanym osobom i instytucjom, w szczególności Instytutom Polskim i polskim placówkom dyplomatycznym.

Dzięki programowi „Bliżej Polska” w materiały i informacje o polskiej kulturze (książki, czasopisma, wydawnictwa audio i wideo, katalogi wystaw, zestawy filmów) zaopatrywani są zagraniczni popularyzatorzy kultury, badacze i specjaliści z różnych dziedzin. Początkowo program obejmował przede wszystkim kraje Zachodniej i Wschodniej Europy, obecnie głównie Europy Wschodniej.

Statutowym celem Instytutu jest również współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, zagranicznymi placówkami MSZ i innymi organizacjami popularyzującymi historię i kulturę Polski. IAM administruje również programem „Kultura Polska na świecie”, za pomocą którego wspiera indywidualny udział polskich twórców w przedsięwzięciach międzynarodowych (koncertach, festiwalach, wystawach, tournee, konkursach, warsztatach).11

Instytut jest także operatorem programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Promocja kultury polskiej za granicą” (patrz: III 1.2.2 raportu) oraz realizuje zadaniazlecone m.in. płynące z umów dwustronnych dni danego kraju w Polsce (np. Dni Chin, Dni Litwy). Więcej patrz Aneks: Tabela 7.

W ramach dotychczas zrealizowanych projektów IAM zaprezentował ponad 2500 wydarzeń kulturalnych, które obejrzało 14,5 miliona widzów. Informacje o tych projektach ukazały się w ponad 500 tytułach europejskich i światowych wydawnictw i mediów elektronicznych (Sprawozdania IAM 2000-2008).


poprzedni rozdział ......................................................................
11 W II połowie 2008 roku zrealizowano 136 wniosków.

« Grudzień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo