Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Struktura organizacyjna a promocja Polski poprzez kulturę

3.1. Główne instytucje rządowe

3.1.2. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

3.1.2.1 Promocja kultury a struktura Ministerstwa


Promocją kultury polskiej za granicą zajmuje się Departament Współpracy z Zagranicą.
W ramach departamentu działają dwie jednostki organizacyjne7:

- Wydział Współpracy z Unią Europejską, którego głównym celem pozostaje zapewnienie trwałej i znaczącej obecności kultury polskiej w procesach integracji europejskiej i dialogu międzynarodowego prowadzonego zarówno w ramach Unii Europejskiej jak i na płaszczyźnie Unia Europejska – Kraje Trzecie. Departament ten jest również odpowiedzialny m.in. za koordynowanie i nadzorowanie współpracy z organami i instytucjami UE. Dzięki temu wydział ten zapewnienia prawidłową realizację zadań w obszarze kultury wynikających z członkostwa Polski w UE.

- Wydział Współpracy Dwustronnej, którego najważniejszym celami są promocja kultury polskiej na świecie, budowanie platformy współpracy kulturalnej z poszczególnymi państwami oraz budowanie strategii kierunkowych (geograficznych) w dziedzinie promocji kultury w zgodzie z priorytetami polityki zagranicznej przy ścisłej współpracy z MSZ. Wydział realizuje zadania związanie z międzynarodowymi inicjatywami i wydarzeniami kulturalnymi oraz artystycznymi. Do kompetencji Wydziału Współpracy Dwustronnej należy również budowanie formalno-prawnych fundamentów współpracy międzynarodowej. Zaliczyć tu należy m.in. opracowywanie oraz negocjowanie umów i programów wykonawczych w dziedzinie kultury. Wydział Współpracy Dwustronnej zajmuje się również współpracą z organizacjami polonijnymi.

W Departamencie Współpracy z Zagranicą wprowadzono również nowoczesne standardy zarządzania strategicznymi projektami i przedsięwzięciami związanymi z promocją kultury polskiej za granicą, powołując zespoły projektowe. Działają one poza strukturą organizacyjną, a udział w ich pracach opiera się przede wszystkim na zasadzie dobrowolności. Zespoły odgrywają kluczową rolę w realizacji dużych, strategicznych projektów związanych
z promocją kultury polskiej na świecie. W Departamcie funkcjonują zespoły projektowe (od czerwca 2009) odpowiedzialne m.in. za:
  • Oprawę Prezydencji Polskiej w radzie Unii Europejskiej w zakresie:
- merytorycznym – Komisja ds. Kultury;
- oprawy kulturalnej;
  • Promocję zagraniczną obchodów roku Chopina w 2010;
  • Organizację spotkania ministrów kultury ASEM, które odbędzie się w Poznaniu w 2010;
  • Organizację wystawy „Polska-Niemcy 1000 lat sąsiedztwa”;
  • Zagraniczną oprawę kulturalną finałów EURO 2012;
  • Realizację, z ramienia MKiDN, założeń Roku Kreatywności i Innowacyjności;
  • Organizację konkursu Europejskiej Stolicy Kultury;
  • Oprawy kulturalnej EXPO 2010 w Szanghaju.
Powołane zespoły ściśle współpracują z innymi podmiotami zaangażowanymi w realizację w/w projektów. Zespoły projektowe będą każdorazowo powoływane zgodnie z powstającymi strategicznymi inicjatywami o ograniczonej, ale długiej perspektywie czasowej.

Działania promocyjne realizowane przez resort kultury wspierane są przez instytucje podległe i nadzorowane. Instytucjami powołanymi do realizacji zadań z zakresu promocji kultury polskiej za granicą i nadzorowanymi przez Departament Współpracy z Zagranicą są:
  • Instytut Adama Mickiewicza (Warszawa);
  • Międzynarodowe Centrum Kultury (Kraków).
Wybrane instytuty prowadzące działania promocyjne pod nadzorem ministerstwa kultury zostaną omówione w odrębnej części raportu (III/1.3 i 2, pełna lista Aneks: Tabela 8).


poprzednia strona
...........................................................................
7 Od września 2008 r. do czerwca 2009 r. działał Wydział Promocji Kultury Polskiej za Granicą i ds. Polonii. Jego strategicznym celem była budowa programu „Strategia promocji kultury za granicą”, a następnie jego wdrożenie i nadzór nad realizacją. Zadania te zostały przeniesione.
« Listopad 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo