Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Struktura organizacyjna a promocja Polski przez kulturę

3.1. Główne instytucje rządowe

3.1.1. Ministerstwo Spraw Zagrnicznych

3.1.1.2. Instytuty Kultury i attachaty kulturalne


Filozofia działania Instytutów wpisuje się w główne zadanie MSZ. Instytuty służą promocji Polski, ale ten zasadniczy cel realizują poprzez promocję kultury. Analiza dokumentów Departamentu Promocji, jak również przeprowadzone na potrzeby niniejszego raportu wywiady, pokazują, że mniej więcej dziesięć lat po przełomie zmieniła się koncepcja formy funkcjonowania Instytutów. Zaczęto odchodzić powoli od koncepcji domów kultury, które do tej pory uczestniczyły lub animowały życie kulturalne Polonii. Z wyjątkiem kilku placówek na Wschodzie, nowa formuła funkcjonowania Instytutów Polskich szła w kierunku biur promocji kultury i informacji. Model menedżerskiego biura, w którym głównym narzędziem pracy jest wiedza, a nie własna przestrzeń wystawiennicza czy sala widowiskowa, powodował, że były to struktury niewielkie i racjonalne ekonomicznie. Brak własnej przestrzeni skutecznie skłaniał do wychodzenia na zewnątrz, wpisywania się w kulturalną tkankę miasta i środowiska, w którym dany Instytut operuje.

Szczególna rola Instytutów polega na rozpoznaniu miejscowych realiów życia kulturalnego i pozyskiwanie unikalnej wiedzy o kluczowych operatorach, tak by mogły z tej wiedzy korzystać zarówno najbardziej zainteresowane resorty (MKiDN, MSZ), narodowe instytucje kultury, instytucje samorządowe i organizacje pozarządowe. Jednocześnie w wywiadach podkreśla się brak usystematyzowanych baz wiedzy, które mogłyby zawierać aktualizowane informacje w tej dziedzinie oraz brak mechanizmu wykorzystania już zdobytej wiedzy i doświadczenia.

Attachaty kulturalne stanowią istotny element potencjału organizacyjnego i wykonawczego w tej dziedzinie dyplomacji kulturalnej. Ich zadaniem w ostatnich latach jest prowadzenie działań mających na celu upowszechnianie wiedzy o Polsce. Placówki prowadzą dyplomację kulturalną poprzez:

• samodzielne inicjatywy przy zaangażowaniu miejscowych partnerów;

• współpracę z miejscowymi promotorami kultury zainteresowanymi polską ofertą;

• wspieranie projektów kulturalnych z udziałem polskich twórców i/lub instytucji.

Polskie placówki mają za zadanie dostarczanie wszechstronnych informacji na temat kultury i życia artystycznego, mając na uwadze szeroko pojęte interesy w regionie i w danym państwie. Rola Instytutów Polskich jest o tyle szersza, że nie sprowadza się tylko do budowania więzi między zainteresowanymi instytucjami kultury, placówkami naukowymi, czy też indywidualnymi artystami w Polsce i w kraju urzędowania, ale zakłada się również, że Instytuty będą współorganizatorami (producentami) konkretnych przedsięwzięć kulturalnych.

W 1998 istniało 16 Instytutów, trzy lata później już 20. Cztery Instytuty powołano w 2000 roku (Sankt Petersburg, Tel Awiw, Bukareszt, Nowy Jork). W tym roku planowano również powołanie trzech kolejnych Instytutów: w Brukseli, Madrycie i Monachium. Plany te nie zostały jednak zrealizowane. Instytuty w Brukseli i w Madrycie powstały dopiero w 2008 roku. Do tego czasu sprawami kultury zajmowały się odpowiednio wskazane przez centralę placówki dyplomatyczne. Instytut w Madrycie pozwala przy tym żywić nadzieję na zdobycie pewnych kulturalnych przyczółków w Ameryce Łacińskiej. Na koniec 2008 roku w strukturze MSZ działało 21 Instytutów Kultury (Instytut Polski w Lipsku został przyłączony do Instytutu Polskiego w Berlinie w 2008 roku) i 36 attachatów.


poprzedni rozdział
« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo