Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Struktura organizacyjna a promocja Polski przez kulturę

3.1. Główne instytucje rządowe

3.1.1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych


Rola MSZ w promocji Polski, która wynika z ustawy o działach (Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, Dz.U. 1997 Nr 141, poz. 943, z późn.zm.), oparta jest na czterech podstawowych aspektach (wystąpienie podsekretarza stanu, Komisja Kultury i Środków Przekazu oraz Komisja Spraw Zagranicznych, 2008 5):

• Polityczne ukierunkowanie i koordynowanie przedsięwzięć promocyjnych o wymiarze międzynarodowym pod kątem zapewnienia korelacji z podstawowymi interesami polityki Polski;
• Prowadzenie prac w zakresie zagranicznej polityki informacyjnej i tzw. dyplomacji publicznej;
• Promowanie i realizowanie strategii dyplomacji kulturalnej jako formy promowania kraju przez kulturę;
• Wspieranie innych resortów i agend rządowych w ich sektorowej działalności promocyjnej.

Odnosząc się do pierwszego aspektu i roli koordynacyjnej, MSZ realizuje ją w dużej mierze samodzielnie, ale także inicjując lub koordynując działania prowadzone przez inne resorty oraz działania międzyresortowe (np. strategia promocji Polski przygotowana w 2000 roku, oparta na zintegrowanych działaniach z wieloma resortami, w tym z resortem kultury) czy też działaniach Rady Promocji Polski (cz. III/3 raportu). Punkt drugi i trzeci odnoszą się bezpośrednio do dyplomacji publicznej i kulturalnej jako tych szczególnych rodzajów dyplomacji, które mają za zadanie docierać z ważnym dla interesów narodowych przekazem na temat Polski i jej polityki do środowisk opiniotwórczych za granicą, bez pośrednictwa administracji rządowej państw trzecich. MSZ, główny operator dyplomacji kulturalnej, jako jedyny podmiot dysponuje potencjałem wykonawczym w postaci 21 instytutów kultury i 36 attachatów kulturalnych. Jednocześnie należy podkreślić, że promocja jest zadaniem w kompetencji wszystkich placówek RP, których jest obecnie ponad 150.


poprzedni rozdział ..........................................................................
5 Dyplomacja kulturalna nie jest jeszcze wymieniana jako osobny punkt działań promocyjnych MSZ w 2006 roku. Por. Posiedzenia Komisji Kultury i Srodków Przekazu oraz Komisji Spraw Zagranicznych 2006, 2008)

« Grudzień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo