Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Świadomość kulturalna jako świadomość kulturowa. Analiza dyskursów o „człowieku kulturalnym” i „kulturze” (Barbara Fatyga)

3.1. Cel analiz i hipoteza

Celem analiz i interpretacji zawartych w tym fragmencie badań było przedstawienie odpowiedzi na dwa pytania: – po pierwsze, jak w świadomości kulturalnej badanych funkcjonuje konstrukt „człowiek kulturalny”? – po drugie, jak w dyskursach publicznych i prywatnych funkcjonuje współcześnie termin „kultura”? Główna hipoteza sformułowana przed przystąpieniem do analiz materiału empirycznego była następująca: świadomość kulturalna zamieszkujących miasta Polaków (a więc większości naszego społeczeństwa) odbija rozproszenie kanonu. W szczególności rozproszeniu uległ wzorzec człowieka kulturalnego, w którym ośrodki nowej krystalizacji norm powinnościowych częściej odnoszą się do kultury typu „ponowoczesnego” i – z drugiej strony – do kultury popularnej niż do tradycyjnego zaplecza tego wzorca, czyli kultury wysokiej.Drugim uszczegółowieniem głównej hipotezy był koncept kultury jako domeny rozmaitych nisz („federacji subkultur”), które wybierając reguły i normy z różnych porządków, a treści z różnych zasobów, tworzą niestabilne i sytuacyjne „mixty kulturowe”, miękko sterowane przez szybko się degenerującą kulturę popularną. Kultura popularna zaś zdecydowanie funkcjonuje dzisiaj jako kultura dominująca, a jej największym problemem wydaje się „ciemna strona mocy”, czyli – zgodnie z przesłaniem sagi, która ukształtowała całe pokolenia współczesnych odbiorców kultury – brak panowania nad własną mocą.




« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo