Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Diagnoza stanu polskiego wzornictwa

2.6 Tradycje polskiego wzornictwa

2.6.3. Wzornictwo w gospodarce rynkowej i społeczeństwie demokratycznym


Przewrót polityczny roku 1989 i idąca za nim transformacja gospodarcza miały zasadniczy wpływ na stan i rozwój polskiego współczesnego wzornictwa. Zmieniły się podmioty zamawiające usługę projektowania produktu, stały się nimi nowe firmy oraz zreformowane przedsiębiorstwa państwowe. Na rozwój własnych, specjalnie projektowanych produktów tych przedsiębiorstw nie było stać, ich początkowe działania w większości przypadków sprowadzały się do importowania obcych produktów i, co najwyżej, ich składania, montowania w Polsce, dzięki czemu pozyskiwano technologiczne i organizacyjne know-how oraz rozbudowano park maszynowy. Współpracę podejmowaną w latach 90. przez projektantów i przedsiębiorców można nazwać pionierską. Tworzenie procedur współpracy między nowymi firmami świadomie budującymi swoje pierwsze kolekcje a projektantami tworzącymi na własną rękę pierwsze prywatne studia budzą dzisiaj szacunek i zaskakują dalekowzrocznością w podejmowaniu decyzji. Dzisiaj te właśnie przedsiębiorstwa są liderami zastosowań wzornictwa, a twórcy decydujący się na trudną rolę pionierów to znaczące i rozpoznawalne nazwiska.

Zmienił się rynek konsumenta. Uwolnienie handlu spowodowało powstanie nowych struktur dystrybucji, co wywołało ożywienie rynku i napływ olbrzymiej liczby produktów, ale jednocześnie wątły kapitałowo i organizacyjnie system dystrybucji nie był w stanie zamawiać towarów na taką skalę, która zagwarantowałyby przedsiębiorstwom opłacalność pozwalającą inwestować w rozwój nowych, przemyślanych i estetycznie zaprojektowanych produktów.

Od 2004 r., czyli do wejścia Polski do struktur UE, znacząco wzrosła wiarygodność polskich partnerów w relacjach z napływającym obcym kapitałem, co przełożyło się bezpośrednio na ich dalszy rozwój i sformułowanie nowych oczekiwań wobec wzornictwa w celu podniesienia własnej konkurencyjności 13. Duża skala działania i dojrzałość organizacyjna oraz technologiczna polskich przedsiębiorstw, w połączeniu z rosnącą świadomością i dostępnością grupy zawodowej projektantów wzornictwa przemysłowego – wszystko to spowodowało, że nie tylko branże dóbr konsumpcyjnych, takich jak: meblarstwo, przemysł szklarski, ceramiczny czy transportowy, AGD, ale także wiele innych, zaczęły poszukiwać współpracy z profesjonalnymi projektantami.

Pierwsze badania stanu aplikacji wzornictwa przemysłowego przeprowadzone w IWP na zlecenie Ministerstwa Gospodarki w 2007 r. pozwoliły pokazać i zdiagnozować słabości procesu zarządzania rozwojem nowego, zaprojektowanego produktu, niską świadomość potrzeby ochrony własności intelektualnej oraz niedoinwestowanie polskich studiów projektowych, a także niedostatki wiedzy rynkowej projektantów wynikające z braku kształcenia w tym obszarze.

poprzedni rozdział ....................................................................................
13 A. Grzecznowska, E. Mostowicz, M. Miszczak (2006), Efektywność ekonomiczna aplikacji wzornictwa. Prace i Materiały IWP, nr 18, CD-ROM; A. Grzecznowska, E. Mostowicz, (2004), Udział wzornictwa przemysłowego w rozwoju przedsiębiorstw. Prace i Materiały IWP, nr 9, CD-ROM; A. Grzecznowska, E. Mostowicz, J. Oporski (2005), Wzornictwo jako instrument podnoszenia innowacyjności produktu, Prace i Materiały IWP, nr 12, CD-ROM.

« Marzec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo