Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Analiza

2.6.2 Urząd Komunikacji Elektronicznej

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) został powołany w miejsce Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Celem jego działania jest nadzór nad rynkiem usług telekomunikacyjnych i pocztowych.

W ramach UKE powstały zamiejscowe jednostki organizacyjne (Delegatury). Terytorialny zakres działania Delegatur UKE odpowiada podziałowi administracyjnemu na województwa (tj. 16 Delegatur).

Najważniejsze zadania UKE to regulacja, analiza i kontrola rynku telekomunikacyjnego i pocztowego, a także regulacja i kontrola zakresu częstotliwości oraz numeracji telefonicznej. Urząd wydaje koncesje na świadczenie usług telekomunikacyjnych i pocztowych, zatwierdza cenniki i regulaminy tych usług. Osobną sferę działań UKE stanowi zwalczanie zachowań monopolistycznych.

Konsumenci mogą do UKE zgłaszać informacje o zakłóceniach w odbiorze programów telewizyjnych oraz reklamacje telekomunikacyjne (problemy z korzystaniem z usług telefonicznych lub z dostępem do Internetu) i pocztowe (np. niedoręczenie przesyłki do adresata). Ponadto przy Prezesie UKE działa stały Polubowny Sąd Konsumencki, który rozpatruje spory dotyczące praw majątkowych wynikające z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Wyrok sądu polubownego ma taką samą moc jak wyrok sądu powszechnego, przy czym od jego wyroku nie przysługuje odwołanie (wyrok ten może jednak zostać uchylony przez sąd powszechny w postępowaniu wszczętym po wniesieniu skargi o jego uchylenie).

Od jakiegoś czasu podkreśla się konieczność utworzenia jednego zintegrowanego organu regulującego zarówno obszar radiofonii i telewizji, jak i usług teleinformacyjnych oraz – w pewnym zakresie – polityki konkurencji (obecnie w Polsce zadania te dzielą między siebie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Tego typu organy istnieją już w wielu krajach Europy, między innymi we Włoszech (już od 1997 r.; Włochy są pod tym względem prekursorem w Europie), Finlandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Taki trend jest zgodny z zaleceniami Komisji Europejskiej. Już w komunikacie Komisji z grudnia 1999 r. podkreślono, że organy regulujące sferę radiofonii, telewizji i telekomunikacji powinny być niezależne od rządu i podmiotów rynkowych, a ponadto – powinny ze sobą ściśle współpracować. Najlepiej zaś taka współpraca odbywać się będzie w sytuacji zintegrowania poszczególnych regulatorów (Jakubowicz, Jung, Kowalski 2004)

poprzedni rozdział
 
« Maj 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo