Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Tendencje rozwoju i przemian w muzealnictwie europejskim

2.6. Etyka informacji

Muzea, podobnie jak inne obszary związane z kulturą, nauką i rozrywką, stają się ogniwami rozległego obszaru informacji dostępnej zewnętrznie76, na co w szczególny sposób zwracała uwagę jedna z pierwszych europejskich konferencji poświęconych postawom muzeów wobec globalizacji77. Szeroka dostępność daje wielkie możliwości oddziaływania, edukacji i promocji, ale nakłada znacznie więcej obowiązków zarówno na zarządzających muzeami, jak i na pracowników merytoryczno-naukowych. Kluczową rolę pełni właściwie sformułowana, podana i opracowana informacja, której przeciętny widz (nie związany profesjonalnie z działalnością muzeów) nie jest w stanie zweryfikować. Muzea muszą więc zwrócić większą uwagę na procedurę weryfikacji informacji, która nierzadko jest następnie powielana przez media. Stwarza to konieczność stałego lobowania na rzecz „ekonomii uczciwości”, której naczelną zasadą jest etyczna postawa wobec wiedzy i korzystających z niej użytkowników.

Zagadnienie nie jest proste i było wielokrotnie dyskutowane na forach muzealników78, niekiedy można było odnieść wrażenie, że niechęć wielu instytucji do publikacji swoich zasobów w internetowej domenie publicznej związana jest właśnie z brakiem pewności co do posiadanych informacji i ich prawidłowości, a co za tym idzie, z koniecznością prowadzenia zaawansowanych badań i studiów nad posiadanymi zbiorami. Etyka informacji nakłada więc na muzea nie tylko zobowiązania moralne, ale przede wszystkim prowadzi do wzmożenia badań. Lobowanie na rzecz etyki informacji ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju „instytucji wiedzy” i skutkuje zastąpieniem niepewnych danych rzetelnymi opracowaniami, wymaga jednak, jak każde pracochłonne działanie, stałej zachęty i motywacji polityczno-społecznej.



-----------------------------------------------
76 L. Young, Museology and Globalisation. ICOM 19th General Assembly, Melbourne, Australia, 1998: Proceedings – Muséologie et mondialisation: actes. Canberra1998.
77 Zob. Resolution n° 1 on the role of cultural heritage and the challenge of globalization of the 5th European Conference of Ministers responsible for the cultural heritage, Portoroz, Slovenia, 5-7 kwietnia 2001.
78 L’avenir des musées; actes du colloque international, musée du Louvre, 23-25 mars 2000, Paris 2001; P. J. Boylan (red.), Museums 2000: Politics, People, Professionals and Profit, London 1992.



« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo