Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Diagnoza stanu polskiego wzornictwa

2.5. Upowszechnianie wzornictwa

2.5.3. Regionalne projekty upowszechniania wzornictwa


Wejście Polski do Unii Europejskiej i możliwość pozyskania dofinansowania inicjatyw regionalnych stworzyła warunki dla wspierających rozwój i aplikację gospodarczą polskiego wzornictwa lokalnych inicjatyw oraz instytucji otoczenia biznesu. Przykładem może być Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości, sfinansowany w 75% z funduszu PHARE ESC 2001, a w pozostałej części przez budżet państwa, Urząd Marszałkowski oraz Gminę Cieszyn. Głównym celem tej inicjatywy jest wykorzystanie potencjału projektantów i artystów do pobudzenia rozwoju gospodarczego Śląska i wzmocnienia konkurencyjności przedsiębiorstw.

W początkowym etapie działalności Zamku zrealizowano projekt „Śląska Sieć na Rzecz Wzornictwa”, dzięki któremu upowszechniano i wdrażano wiedzę o znaczeniu wzornictwa dla poprawy konkurencyjności firm, możliwości tworzenia nowych miejsc pracy i poprawy wzrostu gospodarczego. W 2006 r. odbyła się pierwsza edycja konkursu „Śląska Rzecz” promującego najlepsze produkty i realizacje graficzne wykonane przez firmy mające siedzibę na Śląsku.
Kolejną inicjatywą, w której ośrodek upowszechniania wzornictwa został powiązany z samorządem lokalnym – miastem, jest Wielkopolskie Centrum Designu w Poznaniu, któremu patronują: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Urząd Miasta Poznania, Meble VOX, Akademia Sztuk Pięknych, Politechnika Poznańska i Międzynarodowe Targi Poznańskie. Inicjatywa jeszcze nie wyszła poza etap planów.

Planowane jest utworzenie Centrum Designu w Krakowie. Na potrzebę zorganizowania takiej instytucji wskazują wyniki badań ankietowych „Wzornictwo przemysłowe w Małopolsce” przeprowadzonych w 2007 r. wśród 177 właścicieli firm działających w Małopolsce oraz w grupie 345 studentów uczelni wyższych. Badania zrealizowano w ramach europejskiego projektu InnoRegioMałopolska, mającego na celu pomoc we wdrażaniu Skutecznej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego w ramach 6. Programu Ramowego UE9 . Oprócz badań w ramach projektu utworzono portal internetowy „Innowacyjność w Małopolsce”, podjęto projekty pilotażowe „Małopolskie Spotkania Branżowe” (współpraca między firmami a naukowcami)10 oraz powołano Radę Innowacji (wspierającej innowacje w działaniach władz regionalnych itd.). Partnerami projektu były Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, UJ CITTRU (Centrum Informacji Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu), Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej, Krakowski Park Technologiczny, Technology Enterprise Kent, META Group z Włoch i Turingen Innovative z Niemiec.

W 2006 r. pojawiła się idea powołania, z inicjatywy prezydenta Kielc, przy wsparciu Urzędu Patentowego RP, Ośrodka Współczesnej Sztuki Użytkowej w Kielcach. Podejmowane są także działania zmierzające do utworzenia Centrum Wzornictwa przy Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

poprzedni rozdział
............................................................
9 Ł. Mamica (red.), Wzornictwo Przemysłowe w Małopolsce – oczekiwania firm i studentów, Centrum Design w Krakowie, Kraków 2007, s. 56.
10
J. Działek, Projekt pilotażowy Małopolskie Spotkania Branżowe, CITTRU, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2007.


« Sierpień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo