Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Organizacja życia teatralnego w Polsce

2.3. Infrastruktura teatralna

2.3.3. Nowe przestrzenie


Niewiele jest całkowicie nowych inwestycji teatralnych. Po 1989 r. wybudowano na razie jeden nowy samodzielny budynek teatralny: otwartą niedawno Operę Krakowską. Niektóre trwające do dziś budowy zostały rozpoczęte jeszcze przed 1989 r. (np. lubelski Teatr w Budowie). Pod koniec lat dziewięćdziesiątych otwarto kilka scen szkół teatralnych. W 2006 r. oficjalnie otwarto budynek Opery Nova w Bydgoszczy (inwestycję rozpoczęto w 1974 r.).

Znakiem czasu jest wykorzystywanie na działalność teatralną przestrzeni poprzemysłowych. Charakterystyczne, że niemal równocześnie teatry publiczne i teatry niepubliczne zainteresowały się tymi nowymi miejscami. Jednak z różnych powodów. Dla teatrów publicznych był to dodatkowy środek artystyczny. Dyrektor legnickiego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej Jacek Głomb konsekwentnie poszukuje nowych miejsc na każdy spektakl, a od 2007 r. organizuje w Legnicy Festiwal „Miasto”, zapraszający zagraniczne teatry lubiące grać w nowych przestrzeniach. Teatry niezależne natomiast w miejscach poprzemysłowych szukały przede wszystkim dachu nad głową, stałego miejsca, choć i dla nich przestrzeń miała znaczenie (na przykład wrocławskie: Ad Spectatores czy Zakład Krawiecki). Projekt Grzegorza Jarzyny Teren Warszawa (2003/2004), w ramach którego przedstawienia grano w dopasowanych do treści przestrzeniach (między innymi darkroom Klubu Le Madame, biurowiec, antresola Dworca Centralnego), stał się impulsem do działania dla stołecznych twórców niezależnych, którzy zrezygnowali z „profesjonalnych” sal w domach kultury i szukali dla siebie nowych miejsc w dawnych zakładach, magazynach, a nawet na basenie.

Aktualny problem, przed którym stają polskie teatry, to dostosowanie stanu technicznego budynków i scen do unijnych standardów bezpieczeństwa personelu i widzów, co może stworzyć nieoczekiwane trudności w pracy teatrów. Przecież niektóre sceny wciąż borykają się z polskimi przepisami przeciwpożarowymi, a kolejne służby mogą formułować zalecenia wynikające już z nowych regulacji.


« Sierpień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo