Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Analiza dynamiczna zmian w tańcu współczesnym w okresie ostatnich dwudziestu lat

2.2.5. Rok 2000 otworzył rynek

2.2.5.1. Rozwój informacji i szersza oferta działań festiwalowych

Katarzyna Czarnecka i Sandra Wilk w 2000 r. założyły stowarzyszenie kulturalne „wolna strefa” z siedzibą w Warszawie, zajmujące się promocją tańca współczesnego; z ich inicjatywy w 2000 r. powstał pierwszy internetowy serwis informacyjny o tańcu współczesnym www.wolnastrefa.republika.pl. W tym samym roku stowarzyszenie było organizatorem Anex Solo Festiwal w Warszawie, i przez kolejne cztery sezony promowało prace dziesięciu najlepszych solistów krajowych, a w 2002 r. uruchomiło cykliczny projekt prezentacji najciekawszych spektakli tanecznych bieżącego sezonu pod nazwą „Republika Tańca”. W 2003 r. Czarnecka i Wilk wydały także pięć papierowych numerów miesięcznika „strefa tańca”, niestety zawieszonego później z powodu braku funduszy. Stowarzyszenie zajmuje się także produkcją spektakli i festiwali, pełni rolę menedżerską wobec artystów z teatrów rezydenckich „wolnej strefy”.

Festiwal Gdańska Korporacja Tańca, który powstał w 2002 r. z inicjatywy Leszka Bzdyla, Klubu Żak i trójmiejskiego środowiska tancerzy, jest uważany za jedno z najważniejszych wydarzeń w sferze tańca współczesnego w Polsce. Festiwal ma charakter podsumowujący i stymulujący całoroczne działania tancerzy Gdańskiej Korporacji Tańca. Spotkania i rozmowy z publicznością, tancerzami i obserwatorami festiwalu mają pobudzić kreatywne myślenie artystów, a w konsekwencji wpływać na ich twórcze działania. Gdańska Korporacja Tańca to niezależne zrzeszenie tancerzy i choreografów pracujących w Trójmieście bądź z niego się wywodzących. Twórcy ci zdołali stworzyć silny ośrodek tańca, który jest rozpoznawalny w Polsce i poza jej granicami. Ze względu na formę organizacji, aktywność oraz dużą liczbę zrzeszonych grup i artystów indywidualnych Gdańska Korporacja Tańca stanowi wyjątek w polskim krajobrazie teatralno-tanecznym. Dokonania twórców Korporacji są dowodem konsekwencji twórców, oraz potencjału drzemiącego w trójmiejskim „zagłębiu tanecznym” 30.

Baltic Movement Project
od początku 2009 r. w Klubie Żak w Gdańsku inauguruje działalność jako międzynarodowe przedsięwzięcie mające na celu stworzenie stabilnej platformy wymiany wiedzy i doświadczeń oraz poszerzenie sieci współpracy międzyregionalnej na obszarze Euroregionu Bałtyk i całej Unii Europejskiej. Projekt skierowany jest do zespołów i indywidualnych twórców tańca współczesnego, instytucji i organizacji wspierających taniec, menadżerów kultury i krytyków tańca, a także instytucji, organizacji i osób zaangażowanych w międzynarodowe sieci współpracy oraz mających wieloletnie doświadczenie w promowaniu i wspieraniu tańca współczesnego. Baltic Movement Project ma charakter cykliczny – pierwsza edycja podczas Gdańskiego Festiwalu Tańca organizowanego przez Klub Żak w Gdańsku w dniach 17-30 sierpnia 2009, zaplanowano:

– konkurs: Baltic Movement Contest (17-19 sierpnia 2009)
– konferencję dotyczącą tańca: Baltic Movement Conference (20-21 sierpnia 2009)
– cykl warsztatów Baltic Movement Workshops (20-30 sierpnia 2009) – prowadzonych przez Annę Piotrowską (Fundacja Rozwoju Tańca), Kathę Juhasz (Aulea Fundation), Wojciecha Mochnieja (W&M Physical Theatre), Susannę Leinonen (Susanna Leinonen Dance Company), Teeta Kaska (White Nights Festival)

Fundacja Kino Tańca
to kolejna inicjatywa bardzo ważna dla rozwoju tańca współczesnego w Polsce, wchodzi bowiem ze swoim programem w obszar sztuki multimedialnej. Powołana została z inicjatywy Soni Nieśpiałowskiej-Owczarek i Jacka Owczarka, w 2003 r., w Warszawie; jej celem jest animacja kultury, głównie przez promocję kina tańca (organizacja festiwalu Kino Tańca, produkcja rodzimych projektów, prowadzenie filmoteki, promocja polskiego dorobku poza granicami kraju, tworzenie programów edukacyjnych, wspieranie krajowych festiwali itp., organizacja drugiego już Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca sic!).

W 2004 r. Warszawa wzbogaciła się jeszcze o jedną imprezę – Festiwal Teatrów Tańca Europy Środkowej „Zawirowania” Włodzimierza Kaczkowskiego i Elwiry Piorun.

W 2001 r. Anna Piotrowska uruchomiła w Warszawie Ogólnopolski Festiwal Tańca Współczesnego „PolemiQi”. Jej Fundacja Rozwoju Tańca „eferte” (2003) wzbogaca polską platformę tańca o dodatkowe projekty, takie jak: Warszawskie Wieczory Tańca Współczesnego „kierunek.(0-22).taniec”; polska edycja Międzynarodowego Festiwalu „Solo & Duo Dance Festival” w Budapeszcie; Laboratorium choreografii; Program APart; British 4 Polish Dance kierunek Londyn–Warszawa; Warszawska Wiosna Filmowa. Wszystkie spektakle festiwalowe i warsztaty są nieodpłatne, co ma niebagatelne znaczenie dla propagowania tańca współczesnego wśród młodych odbiorców.




--------------------------------------------------------------------
30 Z materiałów klubu Żak.

« Maj 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo