Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Tendencje rozwoju i przemian w muzealnictwie europejskim

2.1.5. Bezpłatny i płatny wstęp do muzeów, polityka cen usług muzealnych

W Wielkiej Brytanii opłaty za wstęp do muzeów państwowych zniesiono w 1974 r., w muzeach amerykańskich nierzadko stosowana jest metoda opłat dobrowolnych (Metropolitan Museum w Nowym Jorku), we Francji po 1991 r. 38,3% muzeów państwowych i samorządowych oferuje wstęp bezpłatny. Niemal wszędzie utrzymano bilety wstępu na wystawy czasowe, generujące wysokie koszty organizacji. Zazwyczaj przyjmowana jest zasada, że opłaty za wstęp pobierają tylko te instytucje, dla których dotacja państwowa nie przekracza 60% lub które znajdują się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Często przywoływany jest fakt, iż Biblioteque Nationale w Paryżu musiała wprowadzić opłaty za korzystanie ze zbiorów, ponieważ inna polityka dostępu groziła jej zamknięciem55.

Decyzja o pobieraniu lub niepopieraniu opłat wstępu do muzeów jest tylko jednym z elementów prowadzonej przez te instytucje polityki cen usług. Oferty muzeów państwowych w Unii Europejskiej różnią się znacznie: poza opłatami za wstęp pobierane są opłaty za usługi edukacyjne, przewodnickie, udostępnianie sal poza godzinami otwarcia muzeów, organizowane są przedsięwzięcia kulturalne niespecyficzne dla muzeów (koncerty, przedstawienia, konferencje), udostępnia się przestrzeń dla filmu i telewizji, oferuje usługi konserwatorskie, konsultacje specjalistyczne, badania zlecone, prowadzi się sprzedaż praw do reprodukcji, sprzedaż publikacji wszelkiego typu, w tym katalogów, książek, multimediów, produktów inspirowanych zbiorami (pamiątki), dzieł projektowania, organizuje się kawiarnie i restauracje, usługi i konsultacje biblioteczne, akcje społeczne (dla osób niepełnosprawnych) i terapie zajęciowe, wypożycza się zbiory do dekoracji.

Ze względu na misję pełnioną przez muzea zaleca się, aby „kształtowanie profilu usług”56 pozostawało w zgodzie z polityką instytucji, jej zasadami i normami etycznymi oraz odpowiadało jej wizerunkowi (corporate identity), co jest ważne zwłaszcza podczas realizacji reklamy i promocji zarówno samego muzeum, jak i pełnionych przez niego usług. Zaleca się absolutną transparentność wyników finansowych tego typu działalności, a więc publikację raportu o stanie finansów instytucji.

Najważniejsze jest jednak racjonalne podejście do cen usług, które muszą być kształtowane w stosunku do średniej płacy w państwie (stąd takie różnice w polityce cenowej muzeów w Europie) i dostosowane do możliwości adresatów (stąd często praktykowany bezpłatny wstęp do muzeów dla dzieci i młodzieży do lat 18 oraz osób po 70 roku życia57).

Ze względu na postępującą standaryzację usług w UE zaleca się ujednolicenie cen reprodukcji obiektów do publikacji niekomercyjnych (< 15 euro) i elastyczne pobieranie tego typu opłat do celów komercyjnych58.



------------------------------------------
55 S. Rosen, A. M. Rozenfield, Ticket Pricing,”Journal of Law and Economics” 1997, t. 40, nr 2, s. 351-376.
56 G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, s. 160.
57 Np. we Francji, Włoszech (muzea państwowe), Holandii, Belgii, Szwecji, niektórych landach Niemiec.
58 Nieformalne porozumienie w Grupie Dyrektorów Muzeów Europejskich (tzw. Bizot Group).


« Maj 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo