Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Analiza

2.1.2. Radio

Na rynek nadawców radiowych w Polsce składa się publiczne Polskie Radio oraz nadawcy prywatni działający na podstawie koncesji przyznawanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

W pierwszym postępowaniu koncesyjnym, zakończonym w grudniu 1994 r., Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała koncesję blisko 160 stacjom radiowym (na 285 zgłoszonych wniosków). Były wśród nich tylko trzy ogólnopolskie: RMF FM, Radio Zet oraz Radio Maryja. Faktem jest jednak, że już wcześniej działało około 30 nadawców radiowych – część na podstawie zezwolenie wydanego przez Ministra Łączności (pierwszą profesjonalną stacją nadającą na tej podstawie było krakowskie Radio Małopolska FUN – późniejszy RMF FM; stacja rozpoczęła nadawanie programu w styczniu 1990 r.), pozostali zaś funkcjonowali jako „piraci” eteru. Program nadawało ponadto kilkanaście rozgłośni diecezjalnych, działających na podstawie Ustawy o stosunku państwa do Kościoła katolickiego z maja 1989 r. (Filas 1999, s. 45; Bajka 2008, s. 202).

W 2008 r. koncesję na nadawanie drogą naziemną miało 255 nadawców (w tym 168 nadawców lokalnych oraz 44 archidiecezjalnych i diecezjalnych), 4 nadawców miało zaś zgodę na rozpowszechnianie drogą satelitarną4. Zdecydowaną większość stanowiły rozgłośnie lokalne i regionalne.

Największy zasięg (ponad 80%) wśród nadawców koncesjonowanych mają trzy ogólnopolskie stacje: Radio Zet, RMF FM oraz Radio Maryja, które ma status nadawcy społecznego.

Największym i najbardziej różnorodnym sektorem rynku radiowego jest sektor lokalny. Zdecydowana większość lokalnych nadawców funkcjonuje w ramach większych grup medialnych. Interesującą i liczną grupę wśród nadawców lokalnych stanowią stacje posiadające koncesję na nadawanie programów o tematyce religijnej (w 2008 r. istniało w sumie 45 takich nadawców, z czego zdecydowaną większość – 42 – stanowiły stacje archidiecezji i diecezji oraz zakonów i parafii Kościoła Katolickiego). Na rynku nadawców lokalnych działają również środowiska akademickie (stacje akademickie działają w 11 miastach) oraz samorządy terytorialne (8 koncesji) 5.

Na rynku radiowych nadawców koncesjonowanych decydującą rolę odgrywają cztery grupy mediowe: Broker (m.in. RMF FM i RMF Classic), Eurozet (m.in. Radio Zet, Planeta i AntyRadio), ZPR (m.in. Radio Eska) oraz Agora (Tok FM, Złote Przeboje i in.). Mamy tu do czynienia z tzw. koncentracją poziomą – grupy te wykupują udziały stacji o różnym zasięgu i działających na różnych poziomach rynku (tj. zarówno ogólnokrajowe, jak i ponadregionalne oraz lokalne).

Na radiofonię publiczną składają się 4 programy ogólnopolskie, program dla słuchaczy za granicą (Polskie Radio dla Zagranicy), 17 kanałów regionalnych oraz 4 programy miejskie. Ponadto na falach krótkich nadawane są transmisje z obrad Sejmu i Senatu (Radio Parlament). Ogólnopolskie programy Polskiego Radia mają zróżnicowany charakter i różny profil odbiorcy. Program 1 jest pomyślany jako najbardziej uniwersalny i charakteryzuje się dużą liczbą audycji o charakterze informacyjnym; Program 2 jest skierowany do słuchaczy zainteresowanych kulturą oraz muzyką klasyczną, jazzową, folkową i poetycką; Program 3 ma charakter muzyczno-informacyjny; Polskie Radio Euro (do października 2008 r. jako Radio „Bis”) z kolei jest skierowane do młodego odbiorcy.

Charakterystyczne dla rynku radiowego w Polsce jest, że największą słuchalność wśród stacji ogólnopolskich mają nadawcy prywatni: RMF FM (23,%) oraz Radio Zet (18,4%); dopiero za nimi uplasowała się radiowa Jedynka (12,6%) oraz Trójka (6,5%). Generalnie udział w słuchalności stacji prywatnych znacznie przewyższa słuchalność stacji publicznych 6.

Z badań przeprowadzonych przez Millward Brown SMG KRC wynika, że w 2008 r. codziennie co najmniej jednej stacji radiowej słuchało średnio 23 mln Polaków w wieku 15-75 lat, przy czym największy zasięg (80%) radio ma w grupie wiekowej 15-39 lat. Do godziny 15 radio jest najpopularniejszym medium wśród polskich odbiorców; wieczorem liczba jego odbiorców spada na korzyść telewizji. Charakterystyczne wśród polskich radiosłuchaczy jest przywiązanie do jednej stacji radiowej. Badania pokazują ponadto, że blisko połowa odbiorców słucha radia poza miejscem zamieszkania (w pracy, w samochodzie lub w innym miejscu) 7.

Charakterystycznym zjawiskiem w ostatnich latach jest wejście Internetu na pole działań radia. Tradycyjne stacje rozpoczęły nadawanie tą drogą. Zupełnie nowym zjawiskiem na polskim rynku medialnym są rozgłośnie internetowe, które w krótkim czasie zyskały dużą popularność. Szacuje się, że na początku 2007 r. działało już około 230 nadawców tego typu (Bajka 2008, s. 203). Ich charakterystyczną cechą jest adresowanie programu do wąskiego grona odbiorców (np. do fanów określonego gatunku muzyki).

W myśl polskiego prawa, do nadawania drogą internetową nie jest potrzebna koncesja. Nadawca powinien mieć jednak podpisane stosowne umowy ze Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS, Związkiem Producentów Audio-Video oraz Związkiem Stowarzyszeń Autorów Wykonawców (na ich podstawie podmioty te pobierają tantiemy za emisję muzyki). Wiadomo na pewno, że część nadawców internetowych takich umów nie posiada.

poprzedni rozdział
................................................................
4 Dane na podstawie informacji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (http://www.krrit.gov.pl/bip/); stan na 31 grudnia 2007 r.
5 Źródło: Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2008 roku, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Warszawa, marzec 2009; http://www.krrit.gov.pl/bip/Portals/0/sprawozdania/spr2009/informacja_za_2008.pdf
6 Źródło: Radio Track, Millward Brown SMG KRC, wrzesień-grudzień 2008, N = 22 709; http://www.radiotrack.pl

7 Źródło: Radio Track, Millward Brown SMG KRC, 2008 rok, N = 91 867; http://www.smgkrc.pl/radiotr/pobrane/RaportRadio20089.pdf

 
« Grudzień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo