Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Diagnoza stanu rynku dzieł sztuki w Polsce

2.1. Charakterystyka rynku dzieł sztuki w Polsce w 2007 roku

Na rynku dzieł sztuki w Polsce w charakterze pośredników działają domy aukcyjne, galerie oraz antykwariaty.

W 2007 r. istniało w Polsce dziesięć domów aukcyjnych, w tym sześć warszawskich (Agra Art, Desa Unicum, Okna Sztuki, Ostoya, Polswiss Art, Rempex), dwa krakowskie (Desa Kraków i Nautilius), katowicka Desa oraz łódzki Rynek Sztuki. Według danych GUS, działały też w tym czasie 294 galerie, w tym 46 publicznych (państwowych i samorządowych) (rys. 1). W aneksie zamieszczono zestawienie wskazujące, że w Polsce funkcjonuje ponad 600 podmiotów prowadzących działalność na rynku dzieł sztuki (galerie i antykwariaty).

Rysunek 1. Liczba galerii w wybranych miastach w 2007 r.
Źródło: GUS 2007.

W ocenie Piotra Sarzyńskiego najlepsze galerie publiczne to: Zachęta (Warszawa), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Warszawa), Galeria Bielska BWA (Bielsko-Biała), Galeria Miejska Arsenał (Białystok), Galeria Mmiejska Arsenał (Poznań), Bunkier Sztuki (Kraków), Awangarda (Wrocław), Kronika (Bytom), Instytut Sztuki Wyspa (Gdańsk), Galeria Foksal (Warszawa). Wśród najlepszych galerii prywatnych wymieniane są: Atlas Sztuki (Łódź), Galeria Program (Warszawa), Le Guern (Warszawa), Galeria Foksal, Starmach Gallery (Kraków), Manhattan (Łódź), Galeria Zderzak (Kraków), Galeria Art New Media (Warszawa), Lokal 30 (Warszawa), aTak (Warszawa)2.

Handel dziełami sztuki odbywa się w ośrodkach miejskich, przede wszystkim w aglomeracjach, następnie w ośrodkach wojewódzkich i byłych miastach wojewódzkich. Osoby prowadzące domy aukcyjne, galerie, antykwariaty (a także uczestniczące w obrocie, promocji, wycenie antyków i dóbr kultury materialnej) są zrzeszone w Stowarzyszeniu Antykwariuszy Polskich (SAP)3.

W 2007 r. zorganizowano 80 sesji aukcyjnych dzieł sztuki, w tym 61 w Warszawie, 10 w Łodzi, 6 w Krakowie, 3 w Katowicach. Podczas tych aukcji sprzedano łącznie 3254 obiekty (loty): w tym 1965 obrazów, 519 grafik, 244 fotografii, 85 rzeźb, 441 wyroby rzemiosła artystycznego (w tym: porcelana 44, ceramika 18, szkło 41, srebro 120, metale 93, meble 63, tkanina 13, zegary 14, biżuteria 5, varia 30). Wartość sprzedaży na rynku aukcyjnym dzieł sztuki w Polsce w 2007 r. wynosiła 47 mln zł i przedstawiała się następująco: malarstwo i rysunek – 42 mln zł, grafika – 1 mln zł, rzeźba – 870 tys. zł, fotografia – 435 tys. zł, rzemiosło – 2,8 mln zł (w tym: porcelana – 350 tys. zł, ceramika – 55 tys. zł, szkło – 75 tys. zł, srebro – 750 tys. zł, metale – 203 tys. zł, meble – 675 tys. zł, tkanina – 175 tys. zł, zegary – 189 tys. zł, biżuteria – 14 tys. zł, varia – 321 tys. zł)4.

Rysunek 2. Struktura wolumenu sprzedaży na rynku dzieł sztuki w Polsce w 2007 r.
Źródło: Obliczenia własne na podstawie Rocznika aukcyjnego 2007, „Art & Business” 2008, nr 1-2, s. 61-142.

Rysunek 3. Struktura wartości sprzedaży na rynku dzieł sztuki w Polsce w 2007 r.
Źródło: Obliczenia własne na podstawie Rocznika aukcyjnego 2007, „Art & Business” 2008, nr 1-2, s. 61-142.

Największy udział w wolumenie sprzedaży miały malarstwo i rysunek (60,4%), grafika (15,9%) i rzemiosło artystyczne (13,5%), fotografia 7,5%, rzeźby – 2,6%.
Wartościowy udział malarstwa i rysunku w rynku to 89,1%, rzemiosła artystycznego 5,9%, grafiki 2,1 %, rzeźby 1,8%, fotografii 0,9%.

Strukturę sprzedaży malarstwa według czasu powstania dzieła przedstawiono na rysunku 4.

Rysunek 4. Struktura wolumenu sprzedaży malarstwa w 2007 r. według czasu powstania dzieła
Źródło: Obliczenia własne na podstawie Rocznika aukcyjnego 2007, „Art & Business” 2008, nr 1-2, s. 61-142.

Najdrożej sprzedane obrazy polskich artystów na aukcjach w 2007 r.:
  • Chełmoński J. (1849-1914), Próba czwórki, 1878, olej/płótno dublowane, 71x147, sygn. l.d., 1 580 000 zł
  • Wyspiański St. (1869-1907), Macierzyństwo – żona artysty, 1904, pastel/papier, 62 x 47,4, sygn. l. śr., 620 000 zł,
  • Wierusz-Kowalski A. (1849-1915), Powrót z jarmarku, przed 1880, olej/deska, 32 x 56,5, sygn. p.d., 582 000 zł,
  • Malczewski J. (1854-1929), Scena symboliczna – Thanatos, 1913, olej/płótno, 105 x 74, sygn. l.g., 520 000 zł,
  • Kotarbiński W. (1849-1921/22), Zadumana, ok. 1900, olej/płótno, 151,3 x 98, sygn. p.d., 460 000 zł,
  • Brandt J. (1841-1915), Z dzikich pól, ok. 1900, olej/płótno, 45,3 x 60,5, sygn. p.d., 440 000 zł,
  • Kramsztyk R. (1885-1942), 1936/37, olej/płótno, 100 x 80, sygn. p.d., Kucharz, 415000 zł,
  • Malczewski J. (1854-1929), Autroportret z Thanatosem, 1920, olej/płótno, 56 x 66, sygn. l.d., 362 000 zł,
  • Pankiewicz J. (1882-1932), Akt rudowłosej, ok. 1911-1912, olej/płótno, 46,5 x 38,5, sygn. p.g., 340 000 zł,
  • Zak E. (1884-1926), Matka z dzieckiem, 1925, olej/płótno, 60 x 73, sygn. p.g., 315000 zł.
Rynek dzieł sztuki w Polsce wykorzystuje również Internet. Poświęcone sztuce strony internetowe można sklasyfikować w następujący sposób:

1. strony opisujące rynek dzieł sztuki, w tym: www.artandbusiness.pl; www.sztuka.pl; www.artinfo.pl; www.polishartworld.com; www.art-navigator.com;

2. strony podmiotów sprzedających dzieła sztuki: 3. strony artystyczne:
poprzedni rozdział
............................................................................
2 P. Sarzyński, Pejzaż z galeriami – subiektywny ranking galerii polskich, „Polityka”, 26 stycznia 2008.
3 SAP jest członkiem międzynarodowej organizacji CINOA (fr. Confédération Internationale des Négociants en Oeuvres d’Art). Zrzesza 102 osoby reprezentujące środowisko. Szerzej o stowarzyszeniu i jego działalności zob.
www.antykwariusze.pl.
4 Obliczenia własne na podstawie Rocznika aukcyjnego 2007, „Art & Business” 2008, nr 1-2, s. 61-142.
« Grudzień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo