Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Diagnoza stanu polskiego wzornictwa

2. 1. Definicja wzornictwa według ICSID

Wzornictwo (design), zgodnie z definicją przyjętą przez International Council of Societies of Industrial Design (ICSID), jest działalnością twórczą, mającą na celu określenie wieloaspektowych cech przedmiotów, procesów, usług oraz ich całych zespołów w całościowych cyklach istnienia. Wzornictwo stanowi więc główny czynnik zarówno innowacyjnego humanizowania technologii, jak i wymiany kulturalnej i gospodarczej 2.

Wzornictwo zajmuje się produktami, usługami i systemami, powstającymi na skutek działania narzędzi, organizacji i logiki, jakie wprowadziła industrializacja – nie tylko w przypadku wytwarzania seryjnego. Przymiotnik „przemysłowy” w odniesieniu do wzornictwa musi wiązać się z pojęciem przemysłu jako sektora produkcji lub historycznym pojęciem „działalności wytwórczej”. Wzornictwo zatem to działalność angażującą szerokie spektrum specjalistów, obejmująca swym zasięgiem produkty, usługi, grafikę, wnętrza oraz architekturę. Łącznie działanie te – w harmonii z innymi pokrewnymi profesjami – powinny podnosić wartość egzystencji ludzkiej.

Pojęcie „projektant wzornictwa” odnosi się zatem do jednostki uprawiającej profesję intelektualną, a nie po prostu rzemiosło lub świadczenie usług dla przedsiębiorstw.

Wzornictwo odnosi się nie tylko do strony wizualnej (estetycznej, artystycznej) produktu czy usługi (jak to często potocznie jest rozumiane), ale integruje różne obszary, takie jak kultura, nauka czy technika (rys. 1).

Rysunek 1. Wzornictwo przemysłowe

Źródło: Jerzy Ginalski, Marek Liskiewicz, Janusz Seweryn (). Rozwój nowego produktu, Kraków 1994, ASP Kraków.

Ze względu na swój zasięg i dostępność dla wszystkich grup społecznych wzornictwo ma szerokie oddziaływanie na społeczeństwo, porównywalne tylko z mediami.

poprzedni rozdział
.........................................................................................
2 http://www.icsid.org/about/about/articles31.htm [dostęp 30.10.2008].

« Październik 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo