Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Wstęp

1. Wstęp

Przedmiotem tego raportu jest rozwój tańca współczesnego w Polsce przez ostatnie dwadzieścia lat. Taniec współczesny wraz z tak zwanym teatrem tańca są w nim rozumiane jako forma sztuki per formatywnej, różna od teatru dramatycznego oraz teatru alternatywnego.

Do tej pory w Polsce nikt nie opracowywał w całości tak sformułowanego tematu. Pojawiały się opracowania cząstkowe, a materiały dokumentujące rozwój teatrów i kształcenia we wskazanym zakresie są rozproszone i tylko nieliczne teatry oraz pojedynczy artyści prowadzą w miarę regularną dokumentację swej działalności. Paradoksalnie – o wiele łatwiej opisać systemy, modele i życie codzienne tej dziedziny sztuki w innych państwach europejskich niż zdiagnozować rozwoju tańca współczesnego w naszym kraju. Pełne opracowanie wymaga zatem żmudnej kwerendy; dodatkowym utrudnieniem okazała się konieczność przełamywania oporów części środowiska przed ujawnianiem swoich danych. Wiele apeli o udostępnienie archiwum pozostało bez odpowiedzi.

Sytuacja taka mówi wiele o rozbiciu całego środowiska i o tym, jak trudno jest – w sytuacji walki o przetrwanie – zdobyć się na myślenie o wspólnym interesie i priorytetowych, długofalowych inwestycjach. Należy jednak przyznać, że część środowiska, zdając sobie sprawę z wagi takiego raportu dla przyszłych zmian w organizacji i infrastrukturze tańca współczesnego, pomagała w jego przygotowaniu sumiennie i wielce odpowiedzialnie. Za tę współpracę wyrażamy im wdzięczność 1.


 

--------------------------------------------------------------
1 Wymienić tu należy: Leszka Bzdyla, Joannę Czajkowską z Teatru Okazjonalnego, która udostępniła swoją pracę napisaną w 1999 r. w Zakładzie Teorii Wychowania Uniwersytetu Gdańskiego O różnych drogach edukacji z zakresu tańca współczesnego w Trójmieście oraz dane dotyczące lubelskiego środowiska zebrane przez Darię Dziedzic z GTWPL, Rafała Dziemidoka, Jacka Gęburę, Witolda Jurewicza, Ryszarda Kalinowskiego, Annę Krych, Jacka Owczarka, Iwonę Pasińską, Katarzynę Julię Pastuszak, Ewę Wycichowską oraz Fundację Ciało/Umysł, która przekazała materiały konferencyjne.
« Marzec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo