Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Wprowadzenie

1. Wprowadzenie

Specyfika rynku dzieł sztuki wynika przede wszystkim ze szczególnego charakteru towarów podlegających wymianie. Dzieła sztuki, w znaczeniu ekonomicznym, są towarami jednostkowymi, nie podlegającymi standaryzacji, o charakterze heterogenicznym1. Nie spełniają one wielu założeń teorii ekonomicznych dotyczących między innymi homogeniczności dóbr, prawa podaży, stałości preferencji konsumentów.

Odniesienia do dzieł sztuki można znaleźć w pracach najbardziej znanych ekonomistów: Adama Smitha, Davida Ricardo, Williama Jevonsa, Alfreda Marshalla, Johna M. Keynesa, Johna K. Galbrighta. Próby wyjaśnienia ekonomicznych aspektów dzieł sztuki były i są nadal podejmowane na gruncie ekonomiki kultury – dyscypliny, której rozwój liczy się od wydania w 1966 r. pracy Williama J. Baumola i Williama G. Bowena Performing Arts: The Economic Dilemma. Dodatkową cechą dzieł sztuki jest to, iż jako dobra kultury i dziedzictwa narodowego podlegają one ochronie. Zakres i instrumenty ochrony dzieł sztuki wpływają na możliwości ich wymiany na rynku krajowym i międzynarodowym.

Rynek dzieł sztuki jest nierozerwalnie związany z następującymi sferami: sferą twórczą, otoczeniem rynkowym oraz otoczeniem dalszym. Sfera twórcza to zagadnienia związane z artystami i twórczością artystyczną (szkoły artystyczne, status artysty, liczba artystów, dochody i podatki artystów, zabezpieczenie społeczne twórców, pracownie, wsparcie finansowe dla artystów, rynek materiałów do twórczości artystycznej, nauczyciele-artyści, związki artystów, alternatywne przestrzenie artystyczne). Otoczenie rynkowe, w szerokim znaczeniu, tworzą uwarunkowania prawno-ekonomiczne, import i eksport dzieł sztuki wpływające na podaż na rynku krajowym, muzea, targi sztuki, wystawy, kolekcje, publikacje o sztuce i rynku sztuki, fundacje i stowarzyszenia wspierające sztukę, doradztwo (doradcy-eksperci z zakresu historii sztuki, doradcy z zakresu art-bankingu), konserwacja dzieł sztuki, sponsorzy sztuki ze sfery biznesu, towarzystwa ubezpieczające dzieła sztuki, firmy obsługujące bazy danych o rynku dzieł sztuki, promocja sztuki w kraju i zagranicą, publiczna obecność sztuki. Otoczenie dalsze to sytuacja społeczno-gospodarcza w kraju i na świecie (obejmuje między innymi koniunkturę gospodarczą, poziom dochodów, poziom stóp procentowych, kursy walut, sytuację na Giełdzie Papierów Wartościowych).
...............................................................
1 Szerzej o ekonomicznym ujęciu rynku dzieł sztuki zob. J. Białynicka-Birula, Morfologia rynku aukcyjnego dzieł sztuki, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie „Prace z zakresu analizy rynku i badań marketingowych” nr 605, Kraków 2002, s. 43-55; J. Białynicka-Birula, Rynek dzieł sztuki w kontekście mikroekonomicznej teorii rynku, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie „Prace z zakresu analizy rynku i badań marketingowych” nr 680, Kraków 2005, s. 29-42.

« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo