Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Wychować mistrza („czasu wolnego”) – kilka uwag o edukacji kulturalnej

Przemysł "czasu wolnego" jest ciekawą propozycją dla edukacji kulturalnej. Warto z niej korzystać.

W sumie: 2  

Marek_Szladowski Marek_Szladowski
(moderator)

19.03.10, 17:01

Wychować mistrza („czasu wolnego”) – kilka uwag o edukacji kulturalnej
Edukacja kulturalna jest zagadnieniem złożonym, wiele też jest jej związków z gospodarką. Śledząc różne aspekty ekonomiki kultury, chcę wskazać tym razem na ekonomiczny potencjał wyższego szkolnictwa artystycznego, zwłaszcza na szansę jaką jest rozwijający się tzw. przemysł „czasu wolnego”.

Pytanie podstawowe brzmi: kogo powinny kształcić wyższe szkoły artystyczne? Jaki profil absolwenta jest w nich projektowany: wirtuoz-mistrz skupiony na solowej karierze, czy też artysta, który potrafi wszechstronnie wykorzystać swoje umiejętności na rynku pracy? Jeśli przede wszystkim kształci się mistrzów (a taki profil zdaje się być preferowany i promowany), to co z pozostałymi, bo przecież nie sposób kształcić tylko mistrzów. Otóż tak do końca nie wiadomo, bo badań na ten temat się nie prowadzi (tak uznali autorzy Raportu o szkolnictwie artystycznym). Ciekaw jestem, czy absolwent na przykład szkoły muzycznej potrafi wskazać kilka możliwych dróg zawodowych (poza karierą wirtuoza) danych mu przez szkołę? Ufam, że tak.

Nie ma wątpliwości, że relacje pomiędzy szkolnictwem wyższym a rynkiem wzajemnie się warunkują, co za tym idzie, program studiów powinien być elastycznie dopasowywany do realiów rynku pracy. Warto też pamiętać, że wyższe studia artystyczne ze względu na skalę (18 uczelni artystycznych co stanowi 0,7% polskich szkół wyższych) są elitarne. Dzięki tej elitarności łatwiej o zmiany.

Gdzie kryje się gospodarczy potencjał edukacji artystycznej? Między innymi w tzw. przemyśle „czasu wolnego” (bo czas dzisiaj także może być towarem). Wraz z rozwojem kraju będzie odgrywał coraz istotniejszą rolę w polskiej rzeczywistości, choć dziś sektor ten wydaje się nie do końca dobrze zdefiniowany. I nie dajmy się zwieść kryzysowi, ten przemysł już teraz realnie istnieje. To cała bogata sfera zajęć, które nie należą do pracy zawodowej (turystyka kulturowa, czytelnictwo, a nawet gry komputerowe). Szkolnictwo artystyczne może stać się bazą tego przemysłu i tym samym wpłynąć znacząco na gospodarkę. Na przykład rozwój związany z technologiami cyfrowymi jest jedną z możliwości wykorzystania wiedzy artystycznej, która w połączeniu z innymi umiejętnościami może okazać się unikatowa. Rozwój szkolnictwa artystycznego jest inwestycją w gospodarkę, trzeba tylko dostrzec jego ekonomiczny potencjał!

aneta_ aneta_

29.03.10, 07:31

Uczelnie artystyczne
Ten wpis porusza bardzo ważny wątek. Jestem absolwentem Akademii Muzycznej i uważam, że program edukacyjny jest niepraktyczny i niedostosowany do współczesnych wymagań rynku. Oczywiście, że zawód muzyka jest bardzo wymagający i bardzo czasochłonny, jednak nie wszyscy mogą być solistami, a każdy zgodnie ze swoimi możliwościami powinien znaleźć miejsce w rynku muzycznym.
W praktyce uczelnie kształcą absolwentów, którzy nie mogąc znaleźć miejsca pracy w instytucjach kultury, pozostają w szarej strefie rynku grając „chałtury”. W Niemczech np. są oddzielne departamenty dla solistów, studentów klas kameralistyki i przygotowujące do grania w orkiestrze. Oczywiście system ten też nie jest doskonały, bo wciąż kształci się więcej artystów niż może przyjąć rynek pracy. Może pomysłem byłoby wprowadzenie dodatkowych, chociażby fakultatywnych przedmiotów np. z zakresu marketingu, albo innego rodzaju muzyki niż klasyczna albo z zakresu muzycznego oprogramowania komputerowego albo podstaw budowy stron www??? Przedmioty, które pomogłyby się rozwinąć studentów kształcącym się w bardzo wąskim zakresie. Uczelnie powinny być bardziej otwarte i dać możliwość studentom na kształcenie się również na innych polach i powinna to być dobra praktyka rozpowszechniania wśród studentów.
W sumie: 2  
« Grudzień 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo